O kwestiach technicznych

Dodane: 12-07-2016 15:30
O kwestiach technicznych środki do obróbki metali

Nauka obsługi samochodu

Odbycie kursu jazdy samochodem jest podstawowym warunkiem, który trzeba spełnić, żeby zostać dopuszczonym do egzaminu na prawo jazdy. W czasie takiego kursu uczeń szkoły jazdy nauczy się zasad obsługi samochodu pod względem teoretycznym i praktycznym. Przekazane zostaną mu także podstawowe informacje dotyczące zasad użytkowania i wyboru dobrego płynu silnikowego i wszystkich innych płynów potrzebnych w samochodzie. W trakcie egzaminu na prawo jazdy będzie musiał zdać część teoretyczną dotyczącą zasad ruchu drogowego oraz obsługi pojazdu. Zdobytą przez siebie wiedzę będzie musiał następnie potwierdzić w czasie egzaminu praktycznego, odbywanego zwykle pod okiem instruktora, który szkolił swojego kursanta przez kilka tygodni.


Kupno oleju silnikowego

Podstawowym miejscem, w którym zakupów dokonuje kierowca samochodu jest stacja benzynowa, w której często kupuje paliwo do swojego pojazdu. Zakupione paliwo może zostać zatankowane samodzielnie przez właściciela pojazdu, a także wlane do baku jego samochodu przez jednego z pracowników stacji benzynowej. W tym miejscu będzie można również dokonać zakupu oleju silnikowego, a także oleju hamulcowego oraz płynu do mycia szyb i wszystkich innych środków potrzebnych do pielęgnacji samochodu. Oprócz tego na wielu stacjach benzynowych można dokonać zakupu wielu produktów spożywczych i napojów kolorowych. Przy niektórych stacjach benzynowych znajdują się również myjnie samochodowe, w których można tanio umyć samochód.


Bazy i rodzaje olejów

Amerykański Instytut Nafty (American Petroleum Institute ? API) wprowadził podział baz, z jakich produkowane są oleje, na 5 grup:

Grupa I ? produkty destylacji ropy naftowej (obecnie już praktycznie nie stosowane poza specjalnymi olejami dla starych silników);
Grupa II ? destylaty ropy naftowej poddane uszlachetnianiu (czasami wyróżnia się Grupę II+ oznaczającą produkty z grupy II o podwyższonej jakości);
Grupa III ? destylaty ropy naftowej poddane rozbudowanemu uszlachetnianiu na czele z kilkakrotnym krakingiem w obecności wodoru (czasami wyróżnia się Grupę III+ oznaczającą produkty z grupy III o podwyższonej jakości);
Grupa IV ? krótkołańcuchowce poliolefiny (ang. polyalphaolefins ? PAO) otrzymywane drogą syntezy chemicznej;
Grupa V ? pozostałe bazy olejowe otrzymywane drogą syntezy chemicznej; najczęściej stosowane są oleje poliestrowe (ang. polyoester ? POE).
Oleje złożone z baz należących do grupy I i II (z ewentualnym niewielkim dodatkiem innych baz) nazywane są olejami mineralnymi.

Oleje złożone z baz należących do grupy I i II oraz baz grup wyższych w określonej ilości nazywane są olejami półsyntetycznymi. O zaliczeniu oleju do półsyntetyków decyduje minimalna zawartość baz grup III, IV i V w bazie oleju (baz dodatków) zależna od norm obowiązujących w danym kraju ? zazwyczaj jest to 25% lub 30%; oznacza to, że jest możliwa sytuacja, że olej zawierający w swej bazie 74% grupy II i 26% grupy III w jednym kraju zostanie zaliczony do półsyntetycznych (min. 25%), a w innych do mineralnych (min. 30%).

Oleje syntetyczne to oleje zawierające bazy grupy III, IV i V. W niektórych krajach (Niemcy i Japonia) oleje syntetyczne mogą zawierać tylko bazy z grup IV i V z ograniczoną ilością bazy grupy III (do 20%), a oleje zawierające bazy grupy III w większej ilości muszą być nazywane olejami w technologii syntetycznej (lub podobnie). W innych krajach natomiast wszystko zależy od polityki konkretnego producenta, jak będzie nazywał swoje produkty (tzn. czy będzie rozróżniał oleje z bazami grupy III od tych z bazami grupy IV i V). Oleje zawierające same bazy grupy IV albo V są dostępne tylko do celów specjalnych. Zazwyczaj stosuje się mieszaniny z przewagą jednej lub drugiej grupy (grupa IV jest trwalsza, a grupa V lepiej rozpuszcza dodatki).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowy